GameMaker 8

آموزش بازیسازی با موتور بازیساز گیم میکر

بسم الله الرحمن الرحیم

آموزش بازیسازی با موتور بازیساز گیم میکر

سورس - آموزش - کتاب - کد و بازیهای ساخته شده گیم میکر توسط دوستان و... در این سایت قرار میگیرد. ❤☺
™ www.hd-games.blog.ir ☑

تبلیغات

برای تبلیغ وبلاگ خود در این وبلاگ در تلگرام به ایدی @Hadi_H_D مراجعه کنید

بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

آموزش ساخت یک بازی با گیم میکر 8

جمعه, ۴ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۲۲ ب.ظ

سلام دوستان امروز میخوام بهتون آموزش گیم میکر 8 رو بدم.

خب دوستان برای شروع به یک اسپرایت نیاز داریم

میتونید تو فتوشاپ طراحی کنید یا از اسپرایت های آماده گیم میکر استفاده کنید

حالا یک اسپرایت میسازیم

روی پوشه Sprites کلیک راست کنید و اولین گزینه یعنی Create Sprite رو کلیک کنید

gamemaker

حالا دوبار روی اسپرایت کلیک کنید تا صفحه جدیدی باز شود

gamemaker

حالا یک اسپرایت انتخاب کنید بعد تایید رو بزنید.

gamemaker

بعد از انتخاب اسپرایت یا شخصیت مرکزشو رو وسط قرار بدید روی دکمه وسط که بالای تاییده بزنید بعد تایید رو بزنید.

خب حالا برای وارد کردن این اسپرایت به صحنه یا مرحله بازی باید یه آبجکت بسازیم روی پوشه Objects کلیک کنید بعد گزینه اول رو بزنید Create Object

حالا دوبار روش کلیک کنید تا صفحه جدید باز شه

gamemaker

حالا اسپرایتی که ساختیم انتخاب کنید

gamemaker

حالا میخوایم با عمل ها به کاراکتر یا همون آبجکتمون قابلیت حرکت و راه رفتن رو بدیم

برای اینکار به چند رویداد نیاز داریم.

 gamemaker

روی افزودن رویداد - نگهداشتن کلید - و رویداد های چپ و راست و بالا و پایین و هیچ کلیدی رو انتخاب کنید

بعد از انتخاب همه جای قرارگیری رویداد ها به این شکل خواهد در آمد :

gamemaker

حالا تو رویداد no key یک عمل اضافه میکنیم

gamemaker

حالا left رو هم مثل همین اول رویداد left رو انتخاب کنید بعد چپی رو انتخاب کنید سرعتشو 4 بدید

right هم رویدادشو انتخاب کنید بعد راستی رو انتخاب و سرعتشو 4 بدید

up هم رویدادشو انتخاب کنید بعد بالا رو انتخاب کنید و سرعتشو 4 بدید

down هم رویدادشو انتخاب کنید و بعد پایین رو انتخاب کنید و سرعتشو 4 بدید

اگه حرکت به بالا و پایین نمیخواد رویدادای up و down رو بپاکید

حالا یه مرحله یا روم میخوایم بسازیم روی پوشه Rooms کلیک راست کنید و اولین گزینه یعنی Create Room رو بزنید

بعد دو بار روش کلیک کنید یه صفحه جدید باز میشه.

سمت چپ پنجره باز شده یعنی اینجا :

gamemaker

سمت راست پنجره هم که برای چیدن ابجکت هاست انتخاب کنید ابجکت رو بعد روی سمت راست جایی که طوسیه کلیک کنید ابجکت

ایجاد میشه بعد میتونید مرحله تون رو بسازید.

مثلا یک مرحله مثل زیر بسازید :

gamemaker

مرحله 2 رو هم تغییر و سخت تر بسازید و همین جور مرحله بسازید و...

مثلا ما میخوایم 2 تا مرحله بسازیم. یکیش منو بازی باشه یکیش هم همین مرحله.

حالا میتونید جون و امتیاز و سکه و ... تو مرحله هم اضافه کنید تو آموزش های بعدی بهتون یاد میدم یه آموزش هم برای کدنویسی با گیم میکر میزارم.

حالا بعد از ساخت مرحله میبینید که پلیرمون میتونه با کلید های چپ و راست و بالا و پایین حرکت کنه و وقتی هم کلیدی نمیزنیم حرکتی نمیکنه. فقط یه مشکل داره که اونم اینه از دیوار ها رد میشه برای درست کردن این مشکل باید چیکار کنیم میریم به آبجکت دیوارمون رو انتخاب میکنیم بعد تیک جامدش رو میزنیم بعد به آبجکت پلیرمون میریم و این کارو میکنیم :

gamemaker

حالا همون کاری که قبلا کردیدو انجام بدید رویداد برخورد با دیوار رو انتخاب کنید همون عمل رو بدید وسطی رو انتخاب کنید بعد سرعتش رو 0 بدید.

خب حالا دیگه پلیر نمیره توی دیوارا و رد نمیشه.

یه توضیح درباره اون آیکونای بالایی گیم میکر :

gamemaker

برای انتخاب صدا هم رو پوشه Sounds کلیک راست کنید و اولین گزینه یعنی Create Sound انتخاب کنید و یک صدا انتخاب کنید و تو مرحله ها ازش استفاده کنید.

برای ایجاد بک گراند یا پس زمینه هم رو پوشه Backgrounds اولین گزینه

برای ایجاد فونت رو پوشه Fonts و اولین گزینه

خب بریم سراغ ادامه آموزش.

آبجکت هاتونو نام گذاری کنید تا یه آبجکت رو گم یا اشتباه نگیرید مثلا دوتا آبجکت مثل هم هستن یکیش برای انفجار یکیش برای دود و شکل هاشونو مثل هم هستن شما هی قاطی میکنید باید هی آبجکت رو باز کنید ببینید کدوم انفجاره کدوم دود.

gamemaker

به این شکل نام گذاری کنید حتی تو کد ها هم برای راحتی کار خوبه.

حالا دو تا آبجکت بسازید و اسم یکیشو بزارید left و یکیشو بزارید right و بهشون یه اسپرایت بدید مثلا دیوار بعد بهشون رویداد برخورد با دشمن بدید تو آبجکت left رویداد برخورد با دشمن رو انتخاب کنید و همون عمل رو بدید و به طرف راست انتخاب کنید و سرعتشم بدید 4 بعد تیک دیگری رو انتخاب کنید ابجکت right هم برعکس این به طرف چپ و سرعتشم 4 و تیک دیگری رو انتخاب کنید.

حالا به دوتا ابجکت رویداد برخورد با پلیر بدید و ابجکت ها رو جامد کنید و تو رویداد برخورد با پلیر همون عمل رو بدید و وسط رو انتخاب کنید و سرعتشم 0 بزارید و اون بالا تیک دیگری رو بزنید.

حالا به ابجکت پلیر برید و به پلیر رویداد برخورد با دشمن بدید و عمل ریستارت بازی رو بدید بهش :

gamemaker

خب حالا سمت راست دشمن آبجکت right و در سمت چپ دشمن آبجکت left رو بزارید حالا دشمن وقتی به آبجکت left برخورد کنه به طرف راست میره و به ابجکت right برخورد کنه به طرف چپ و پلیر باید به این دشمن برخورد نکنه وگرنه بازی ریستارت میشه.

 

حالا یه اسپرایت پرچم بسازید و آبجکتش کنید و بزارید یجای مرحله که وقتی پلیر بهش برخورد کرد بره مرحله بعد

برای اینکار اسپرایت رو بسازید و ابجکتش کنید بعد به ابجکت پلیر برید و رویداد برخورد با ابجکت پرچم رو انتخاب کنید و روی رویداد کنید کنید و عمل رفتن به مرحله بعد رو انتخاب کنید و یه جلوه بدید بهش به این شکل :

gamemaker

خب دوستان دیگه کار مرحله تمومه بریم سراغ مِنوی بازی.

 برای منو هم یه آموزش دیگه میسازم شاید ویدیویی باشه.

 

امیدوارم ازین آموزش خوشتون اومده باشه خداحافظ تا آموزش های بعدی نظر و دنبال کردن سایت ما یادتون نره.

آموزش یونیتی : www.hd-games.blog.ir

  • Hadi HD

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی